Çene Eklem Protezi » Klinik Yazıcıoğlu

Çene Eklem Protezi

(TME) Çene eklemi, insan vücüdunun en önemki kısımlarından biri olmasına rağmen gerek hekimler, gerekse hastalar tarafından ihmal edilmektedir. Çene, yüz, baş boyun bölgesindeki ağrıların çoğu bu bölgedeki kaslardan kaynaklı olabilmektedir. Eklem ve yüz bölgesinden kaynaklı ağrılar populasyonda %5 ila %12 arasında görülebilmektedir. Genç hastalarda daha çok görülürken, kadınlarda erkeklere göre en az 1,5 kat fazla gözlenmektedir.

Temporomandibular eklem (TME), alt çeneyi, üst kafatasına bağlayan, kulakların hemen önünde bulunan, çenenin açılıp kapatılmasına, çiğnemeye, konuşmaya, yutkunma fonksiyonu sağlayan bir mekanizmadır.

TME vücuddaki en kompleks yapılardan biridir. Birçok kas, sinir, kan damarları, ligamentler, tendonlar, kıkırdak, disk, eklem sıvısı ve retrodiskal dokulardan oluşmaktadır.

TME vücud içerisindeki en aktif kısımlardan biridir, kalp ve ciğerlerden sonra. Bir birey bir gün içerisinde ortalama 2000-2500 defa çene eklemini hareket ettirmektedir. Sakız çiğneme, çok konuşma gibi aktiviteler sonrası bu rakam 5000 ya da üzeri sayılara çıkabilmektedir.
Genel olarak kesin sebepleri bilinmemektedir, birçok sebebe bağlı olarak TME rahatsızlıkları gelişebilir. Kötü okluzyon (Alt çene ve üst çenenin kapanırken yanlış kapanması, kötü yapılmış protezler, dolgular, eksik dişler nedeniyle görülebilir), diş sıkma, gıcırdatma, kötü alışkanlıklar (sakız çiğneme, tırnak yeme, kalem ısırma … ), stress, travmalar, sistemik hastalıklar, anatomik değişiklikler, vücud posturundaki bozukluklar eklem problemlerine yol açabilen etkenlerden bazılarıdır. Ayrıca eklem problemleri vücud posturunda bozukluklara yol açabilmektedir.

Semptomları arasında;
A. Yüzde, eklem bölgesinde, boyunda, omuzlarda ağrı ya da kas hassasiyeti
B. Çeneyi açıp kapamada ağrı
C. Çeneyi açıp kapamada kısıtlılık
D. Diş sıkma veya gıcırdatma
E. tüm dişlerde soğuk-sıcak hassasiyeti
F. Sabahları yorgun uyanma
G. Çiğnemede zorluk
H. Kulaklarda ağrı, basınç ya da çınlama
I. Gözlerde basınç hissi

Tedavi edilmediği taktirde kişinin yaşam kalitesi olumsuz etkilenmektedir. Baş, boyun, çene, yüz bölgesindeki ağrıların kas ya da eklem bölgesindeki problemlerden dolayı kaynaklandığını belirleyebilmek için detaylı bir eklem muayenesi yapmak gerekmektedir.

Detaylı bir eklem muayenesi yapıldıktan sonra ağrı kaynağı belirlenir ve tedavisi sırasında ağrı kesiciler, kas gevşeticiler, eklem splintleri, fizik tedavi, hasta motivasyonu/eğitimi ve cerrahi müdahaleler yer almaktadır.